Saturday, March 19, 2011

Kayu : Cara membaca dengan mudah untuk orang yg malas :)

  • Ahad = laundry day
  • I wish every Sunday could be 'quilling day' too.
  • Baca buku sambil-sambil mengemas rumah adalah sungguh menggembirakan.
Saya sungguh bersyukur kerana mempunyai abah yang suka membaca dan membeli buku. :) Saya selalu 'cikun' buku abah dan baca 1 page bila-bila masa. Oh, biasanya saya tak ada masa yang cukup untuk 2-3 jam menghabiskan sebuah buku.

Saya percaya, anda juga begitu.

Bagaimana saya baca buku ?
  1. Duduk dan baring sambil baca  ( oh, dejavu sekarang ini ). Boleh bertahan paling lama 1 jam.
  2. Curi-curi masa kerja untuk ambil buku. Buka mana-mana muka surat dan baca.
  3. Pilih nombor - tengok buku tu sampai muka surat berapa. Contoh : Buku 12 Tokoh Gubah Dunia ada 209 muka surat. Jadi, saya akan pilih nombor 112. Buka muka surat 112 dan baca pada bahagian itu sahaja.
Ok. Saya share muka surat 112 ( 12 Tokoh Gubah Dunia ) -oleh  Khalid Haddad

..... Bahkan, setiap informasi yang dimuatkan dalam bukunya selalu diawasi oleh para perawinya. Beliau juga memuatkan setiap informasi sejarah tersebut dengan objektif dan neutral, serta menyandarkan setiap riwayat kepada sumber yang diambilnya.

Ath-Thabari selalu menyandarkan setiap riwayat yang diterimanya pada perawi itu sendiri. Jika beliau mengutip informasi dari sebuah buku, maka beliau akan  menyebutkan nama penulisnya. Kemudian, jika beliau mendengar dari seseorang secara langsung, maka beliau akan berkata, " seseorang menceritakannya kepadaku ".........." seseorang menceritakannya kepada kami"......" beberapa temanku menyebutkannya kepadaku"....

Saya akan baca dengan sekilas dan cepat, dan memandang isi - isi penting sahaja supaya saya akan dapat 'pedoman' dari bacaan itu.

Dalam cerita Ath-Thabari itu, saya akan buat kesimpulan sendiri macam ni...

" ooooohh.. kena bagitau sapa yang cakap.. ambil detail..jangan nak buat macam ayat sendiri je..eeemm..macam kalau ada kata-kata hikmah, kena tulis sapa yang cakap tu..bagus jugak Facebook tu kan..kalau kita klik "share" dia akan tag nama orang asal yang buat tu... tapi tak lah perfect sangat, sebab kadang2 boleh jugak lost track.. ..."..dan lepas tu otak saya tak berhenti-henti fikir macamana nak kasi Facebook tu menitik beratkan soal perawi..

Hoi Ima ! Ape ko merepek ni ? 

Nampak tak ? Betapa membaca itu membuka minda. Hanya dari 1 muka surat, jika kita rajin...pasti otak kita akan 'bergerak'. Esok-esok, sambung lagi.. sehari setitis ilmu.. barulah jadi insan yang berharga.

Kan ? Kan? Kan ?

Apa sebenarnya tujuan saya tulis ni ?
Oh, saya nak ajak anda - anda semua MEMBACA BUKU. :)


Ath- Thabari  ialah tokoh Islam , pemikir ulung yang sangat kaya dengan pelbagai pengetahua sepanjang masa.

No comments:

Post a Comment