Friday, April 29, 2011

A Beautiful & Memorable Trip to Dumai - LakeToba - Medan (1)

Tajuk dalam Bahasa Inggeris, sajalah suruh Google recognize.

** TRIP PERGI YANG MENCABAR **

( Saya galakkan anda membaca travelog saya ini kerana ada banyak perkara menarik menyusul sepanjang percutian saya ini. Ini adalah travelog beralbum. Memang panjang sirinya. Harap tekunlah membaca ye. Tapi kalau boring, tak payahlah. He he )

Menjadi kebiasaan saya, jika saya ke luar negeri atau bercuti di mana-mana , pastinya akan terjumpa tempat-tempat tertentu yang pernah saya mimpi sebelum tiba di tempat itu. Ia adalah anugerah Allah untuk saya sejak saya darjah 6 lagi. Alhamdulillah. :)

Sebenarnya, mak dan abah plan nak ke Tanjung Balai sejak awal April lagi. Saya memang tak nak ikut sebab nak buat kerja-kerja ofis. Tapi, plan ke Tanjung Balai itu asyik tertunda-tunda. Kesudahannya, baju yang dah siap di 'pack' dalam beg pun sudah terkeluar. He he.

Hari Jumaat (22 April 2011), saya cakap dengan mak, saya ikutlah sekali pergi ke Tanjung Balai,dan cadang untuk pergi pada hari Ahad (24 Apr). Mak OK saja. Abah terkejut juga sebab macam tak sangka agaknya saya nak ke Tanjung yang tak ada apa tu. Malah tak pernah didengari dek telinga orang lain pun nama tempat itu. He he.

Misi awal : Pergi berjalan melihat tempat orang, naik Feri dari Port Klang untuk 3 hari.

Hari Ahad pun tiba. Terima kasihlah Kak Teh sebab tolong hantar kami bertiga ke Komuter Sentul pukul 7 pagi. :-) . Saya rasa, untuk tahun 2011 ni, hari itulah saya mandi awal pagi. Ha ha. Rasa macam nak pergi sekolah saja.

Perjalanan mengambil masa 1 jam 15 minit dari Komuter Sentul ke Stesen Port Klang. Muka masih sembab-sembab bangun pagi, naik komuter yang sungguh dingin di dalamnya. Waduh,lama sungguh tak naik komuter. :)



Nampak cermin tu...berkabus lagi..tu tanda memang saya keluar awal pagi. he he
Setelah menggagahkan diri selama 1 jam di dalam komuter untuk melawan mengantuk di pagi Ahad, akhirnya tiba juga di Komuter Pelabuhan Klang. Alhamdulillah. Oh, untuk pengetahuan - kami bertiga belum lagi beli tiket feri ke Tanjung Balai tu. Tapi tahulah yang ada feri pukul 11 pagi.


Dari stesen komuter ke Jeti Pulau Ketam ( tempat membeli tiket dan naik feri )
Tu mak tengah angkut beg biru.
Inilah rupa Jeti Pulau Ketam. Dari sini boleh ke Tanjung Balai, Pekan Baru, Dumai
Dengan sangat confident, kami sungguh bersemangat nak beli tiket feri ke Tanjung Balai. Rupa-rupanya, hari Ahad kaunter tiket ke Tg Balai ditutup dan memang tak ada feri langsung ke Tanjung Balai. Ah ! Sudah !!! Tak ada feri ke Tg Balai !

Mati akal seketika kami bertiga. Macam mana ni , baju semua dah siap pack untuk 3-4 hari punya percutian. Dah harung 1 jam lebih naik komuter siap menyusahkan Kak Teh pula. Takkan nak patah balik ke KL ? Takkan nak tidur semalam di Klang ?


Oklah, kepala pun dah buntu sebab perut belum terisi. Chakra kuning dah low battery, perlu di isi dengan sarapan dulu. Kami pun bersarapan di gerai depan Jeti. Entah apa-apa la mihun gorengnya. Itu pun boleh berniaga. Buat sedap sikit tak boleh ke? Haiya.

Kata sepakat telah dicapai. Kata saya " Abah,kita dah separuh jalan - jalan je lah ke Dumai tu "

Apa nak buat ke Dumai ? Ok, boleh ke Medan dan Lake Toba. Jalan buruk, naik van entah apa-apa, atau naik bas entah apa-apa dari Dumai ke Medan lebih kurang 12 jam !

Mak datok ! Maknanya, saya naik feri pukul 10pagi ni,... esok pagi subuh baru sampai sana. Subhanallah...Jauhnya perjalanan.Hantam sajalah.

Abah dan mak pun Okay. Saya Okay. Kami pun beli lah tiket pukul 11pagi ke Dumai. Setelah cop pasport, kami perlu duduk menunggu bersama geng-geng Indonesia. Rasanya boleh kira tak sampai 10 orang pun berpasport merah di situ. Ha ha. Terasa macam warga asing pula.

Anggota Rela yang bertugas di situ pun perangai entah apa-apa. Orang dilayan macam binatang,cakap kasar-kasar. Tunjuk 'eksyen' tak pasal-pasal, konon tunjuk ada kuasa. Alahai, sikap yang ditunjuk tu macam dulu kecil-kecil kempunan tak dapat jadi pengawas sekolah. Bila dapat kuasa sekarang, eksyen bukan main. Sabar aja lah.

Menanti di sini sebelum naik Feri.
Saya suka tengok kapal-kapal di pelabuhan. Berniaga apa lah mereka ni .. ish..
bila saya boleh ada kapal sendiri ? he he


Akhirnya, waktu yang dinanti-nanti telah tiba. Sudah boleh naik Feri Indomal Express 2. Walaupun beg sandang berat dibelakang badan, bahu kiri galas handbag, bahu kanan galas beg kamera.. leher disangkut kamera, saya gagahkan diri untuk merakam sebaik-baiknya perjalanan ini.

Bukan gambar paling cantik menjadi tujuan kamera ini, tetapi rakaman perjalanan.

4 comments:

  1. bestnya timah cerita2 kat atas tuh...

    ReplyDelete
  2. tq ..kalau tak dak keja, baca la..he he

    ReplyDelete
  3. 1. Ada tak feri dari Port Klang terus ke Port Belawan, Medan ?
    2.Berapa ongkosnya naik feri tu....? (dari Port Klang ke Dumai) He..he...he..

    ReplyDelete
  4. memang rela n staff kastam kat port klang tu lorat

    ReplyDelete