Saturday, April 30, 2011

A Beautiful & Memorable Trip to Dumai - LakeToba - Medan (5)

Tidur dalam kereta sambil tercampak-campak badan sepanjang malam hingga Subuh. Stamina memang kena kuat,kalau tidak pasti mulut sudah merungut-rungut dan kepala jadi pening. Jika anda mahu berjalan-jalan melihat alam, kesihatan badan mesti tip top. Mulut mesti kunci cukup-cukup daripada membebel dan menggedik sebab itu tak kena, dan ini tak kena. Jika tidak, percutian anda memang tidak menyeronokkan. Berfikiran postif sepanjang jalan adalah sangat perlu.

Syukur Alhamdulillah, walaupun Pak Saregar bawa kereta macam racing F1 , kami tiba dengan selamatnya di daerah Parapat ( Danau Toba ) pada pukul 6.30 pagi. Solat Subuh di Masjid Raya Taqwa Parapat . Cuacanya dingin, air paip juga dingin.

Kami nyaris-nyaris tersepit di celah lori malam itu, ketika Pak Saregar nak memotong lori, ada lori besar dari arah bertentangan menghampiri kami. Jarak antara lori di kanan dan di kiri cuma 10 inci sahaja. Pheww !~ Allah panjang usia kami.Alhamdulillah.
Di hadapan masjid ada warong kopi untuk jemaah minum pagi. Seusai solat, abah terus ke warong untuk minum Copucino Indocafe dan roti tempatan Indonesia. Orang di sini juga makan Mi Pop ( ala-ala Maggie in cup ) pada waktu pagi. Tak boleh terima. He he. Warong kopi ini rupanya sama seperti warong kopi dalam mimpi saya 2 minggu yang lepas. Macam biasalah, air mata bergenang bila ternampak tempat dalam mimpi.

Ada seorang jemaah yang turut minum satu meja kami, dia cerita - ramai ahli keluarganya pergi buat medical check up di Mahkota Hospital, Melaka. Biaya perubatan campur tambang feri /kapal terbang ke Malaysia lebih murah berbanding biaya di hospital Indonesia. Lagipun, fasiliti di hospital sana juga tidak semewah di Malaysia.

( Kita kalau boleh nak masuk hospital kerajaan,sebab murah. Sebut swasta...eeemmm... panjang fikir. Melainkan ada insurans cover )

Warong dalam mimpi. Lama kami lepak di sini, sampai kena 'halau' dek tauke kedai. He he.
Sorry mbak, lama duduk dalam kereta, sengal betul badan. :)

Masjid Raya Taqwa Parapat

Bagus sekali saranan banner ini. Sepatutnya, di Malaysia pun
perlu ada banner-banner yang straight forward begini.

Lepas solat subuh dan minum, energi tubuh macam baru lepas refill. Kami naik kereta meninjau-ninjau Danau. Ya lah kan, dah tujuannya ke Danau Toba. Bila dah sampai mesti tak sabar nak tengok rupa tasiknya.

Cuaca agak mendung pagi itu, air di tasik juga tenang. Macam tak menyambut kehadiran kami. Ha ha. Janganlah nak berangan air tu hempas-hempas pantai, macam ombak laut pula kan . Adatlah air tasik senyap dan sepi. Tak ada angin, tak ada panas.

rumah-rumah di Parapat,Danau Toba
Berjualan di waktu pagi


Pemandangan Danau Toba
Ada feri yang boleh bawa kita jalan-jalan, tapi cuma ke 1 tempat sahaja. Bayarannya 5000 rupiah, lebih kurang RM2. Sebenarnya ada 3 tempat boleh berhenti di keliling Danau Toba. Em, badan pun tak sedap sebab tak mandi hampir 24 jam, jadi eloklah check ini hotel dulu.

No comments:

Post a Comment