Ini post yg panjang. Siapa yang suka beli ONLINE, sila baca sampai habis. Pernah tak rasa bengang sebab order barang dari online shop tapi tak dapat2? atau courier lambat hantar barang sampai dekat seminggu ?
Kalau nak order, pastikan perkara ini :-
1. Nama yang betul
2. Berikan alamat yang ada orang di rumah / ofis supaya ada orang nak sign terima barang
3. Berikan no telefon yang 24jam anda akan pegang telefon tu. ( maknanya no tel yg anda alert utk terima call)
4. Jika kawasan rumah sukar ditemui pihak courier, sila beri alamat lain atau pesan kepada peniaga untuk gunakan servis courier yang tertentu.
Kalau peniaga tu pakai Pos Laju, senang..bila tak ada orang di rumah, dia akan tinggalkan Kad untuk kita collect di pejabat pos.
*********************************************
Bagi courier lain, spt ABX Express / Skynet ( Ima guna perkhidmatan ni)/ Kangaroo/ Citilink/ Surereach atau apa sahaja... anda harus SEDAR/PEKA bahawa :-
1. Setiap courier berbeza daerah capaian. Ada tempat yg mereka servis,ada yg tidak. Ada zon 1 hari, 2 hari, 3hari. Walaupun dia kata dijamin sampai esok ke apa ke.. memang akan ada zon -zon ni.
* Kebanyakan courier susah nak masuk kawasan pedalaman / felda. Pos Laju lebih efisyen.
2. Ini prosedur courier : Peniaga > Despatch Collect > Centre Courier> Barang dihantar naik van/lori/kapal terbang ke negeri yg dituju > Courier cawangan > Despatch > Pelanggan.
3. Setiap hari, HANYA SEKALI sahaja despatch akan hantar barang. Kalau tak ada orang di rumah untuk collect & sign, mereka akan hantar hari esok . Kalau esok tak de orang lagi, mereka hantar lusa. Sehinggalah customer terima dan sign.
4. Jika sampai 4-5 hari pelanggan SUKAR dihubungi sebab kadang2 korang malas nak angkat telefon sebab unknown number/ tak sempat angkat etc, maka akhirnya pihak courier akan hubungi PENJUAL / SENDER untuk RETURN barang.
5. Bila sampai part RETURN, akan ada KOS kepada pihak peniaga. ( Anda pun makin geram sebab barang tak sampai ). So, bg barang yg untung seciput2...memang tak adil untuk peniaga tanggung kos tersebut.
6. Jika pihak courier tak jumpa alamat, mereka akan call. Tapi bukan semua despatch BIJAK & ada credit nak telefon. So mereka akan pulangkan ke cawangan dan pejabat akan hubungi beritahu masalah sekian sekian.
7. Ada sesetengah kes, courier akan hantar barang di guard house / kaunter di bawah ofis. Kalau pejabat anda jenis yang payah nak masuk, sila usahakan sesuatu dgn memberitahu guard house atau apa2 je cara yg sesuai.
8. INI MESTI AMBIL TAHU. Peniaga BUKAN pekerja Courier. Jadi mereka tidak tahu barang sudah sampai ke mana. Jika peniaga tolong cari dan call pihak courier , itu tandanya mereka mempunyai customer service yg baik. Tapi tak bermakna anda boleh naik bengang dgn peniaga sebab despatch tu tak call/ lambat hantar barang etc. SILA HUBUNGI CUSTOMER SERVICE COURIER tersebut dan Sebutkan Airbill Number/ CN Number.
Okay ! Moral of the Story...
Kalau nak beli barang online, pastikan anda tahu peniaga tu pakai courier service apa, berikan alamat yang tepat & ada orang boleh terima. Sila bertindak dengan tepat kepada orang yang tepat untuk pastikan barang selamat diterima.
Jadilah pelanggan Online yang bijak. Belian secara online sepatutnya memudahkan semua pihak. Jom sama-sama jadikan ia satu kenyataan.
Happy Shopping !!!
Yang ikhlas berkongsi,
Ima Zahra
Ni mesti selalu bengang pasal pos laju
ReplyDeleteKdg2.posman tak cari betul2 alamat customer..sy sndiri dh penah kena.
ReplyDeleteznzabadistore.blogspot.com
Thanks memberi manfaat😊
ReplyDeleteAssalamu alaikum warohmatullahi wabarakatu.
ReplyDeleteSaya ingin berbagi cerita siapa tau bermanfaat kepada anda bahwa saya ini seorang TKI dari johor bahru (malaysia) dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar bpk hilary joseph yg dari hongkong tentan MBAH WIRANG yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya saya juga mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomer toto 6D dr hasil ritual beliau. dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.457.000 Ringgit selama 3X putaran beliau membantu saya, saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH WIRANG,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH WIRANG atas bantuan nomer togel Nya. Bagi anda yg butuh nomer togel mulai (3D/4D/5D/6D) jangan ragu atau maluh segera hubungi MBAH WIRANG di hendpone (+6282346667564) & (082346667564) insya allah beliau akan membantu anda seperti saya...
salam boleh bg pencerahan tak apa maksud ni
ReplyDeletePercubaan / Gagal Penghantaran (Kod negara: MY)
Barang belom dpt
ReplyDelete1 bulan..tapi barang belum sampai
ReplyDeleteBarang tak sampai pd saya .. Tapi tulis barang delivered pula..
ReplyDeleteBarang dr 30/4 pos dr Kota bharu tp smpai hari ney brng xsmpai2... check tracking delivered...abx please alert
ReplyDeleteBarang x smpai rumah tp delivered pd 6/6..kmne abx hantr barang tu
DeleteKalau yang dekat logsheet sampai berminggu2 itu apa yang mereka buat ye? Curious.
ReplyDeletepenghantaran lambat , bila nakk pick up cari parcel takk jumpa !
ReplyDeleteBarang i dr 27 may x spi2 lg... Dr subang.. Dh spi kajang.. 12 jun barang tu g semula plk ke subang..bila col abx x reply.. Email pon sudah... Bilaa nk dpt brg niðŸ˜ðŸ˜ðŸ˜
ReplyDeleteAbx pls take noted n take action pld
ReplyDeletePls abx.. Take noted n take action
ReplyDeleteKKWC4482021431 ..abx pls checkkn yer.. Dr 27 may lg.. Dh spi kajang dh.. Sptutnya dh blh spi umh saya.. Tpi bila check lg.. 12 jun dh ke subang semula.. Pls10
ReplyDeleteAbx ni macam macam...brg aku mana woi dkt sebulan dh
ReplyDeleteABX please la hantar barang sy ni cepat sikit. Dr transit china ke Malaysia pn, sy dh tggu lama. SHX99676863CMY
ReplyDelete30006327142,abx please take my parcel fast,im waiting 2 more days
ReplyDelete30006327142,abx please take my parcel fast,im waiting 2 more days
ReplyDeletegörüntülü.show
ReplyDeletewhatsapp ücretli show
L21Y