Showing posts with label 30 Day Challenge. Show all posts
Showing posts with label 30 Day Challenge. Show all posts

Thursday, March 31, 2011

Day 30 - Who are you?

Terasa berat hati betul nak tulis posting yang terakhir ni. Hari ni adalah penamat bulan Mac. Yezaa..inilah projekku Mac 2011. Macam berpuasa 30 hari, tapi saya berjanji mengupdate blog 30 hari berturut-turut, walaupun selalu je kantoi. Ku peduli apa. Ha ha.

Menjawab soalan di atas, who are you ?

Em... saya telah menjawab pada 30 Days Challenge ini. 29 hari yang sebelum ini berkisar tentang saya. So memang dah jawab lah kan. Sila ke tepi blog di bahagian label. Klik kat 30 Days Challenge. semua ada.

Lagipun dekat about me - tepi blog pun dah ada jawapan siapa saya.

Cukuplah, kalau nak tahu lebih lanjut, sila teruskan membaca blog Kertas & Cinta ini. :)
Terima kasih kepada Cik Puan Datin Seri Nenek Fareha yang telah mengTAG saya dalam 30 Days Challenge.

Ternyata, cabaran ini langsung tidak mengkuruskan jari jemariku .

Oh ya, setelah berjaya dalam cabaran ini, maka saya meraikannya dengan makan kek Chocolate Chip Walnut , Secret Recipe.



Chowww~

Tuesday, March 29, 2011

Day 29 - In this past month, what have you learned

Kekuatan tidak akan hadir tanpa pengalaman. Pengalaman yang pahit atau manis keduanya akan menzahirkan kekuatan dalaman yang sangat halus jika kita ambil dari sudut positif. Bagaimana 'jahiliyah'nya kita , selagi kita mengEsakan Allah, pasti Dia akan memberi kekuatan untuk mengharung hidup.

Usah sesekali berputus asa jika sendirian.

Segala trauma yang menghantui suatu hari akan terlerai dengan izinNya. Sentiasalah berdoa dan meletakkan setinggi harapan kepada Allah swt.

Barangkali kita tak sedar bahawa kita sedang dilanda tekanan jiwa yang teramat sangat. Percaya atau tidak, 1 daripada 5 rakyat Malaysia hari ini , mengalami masalah jiwa.

Doa, zikir dan Ayat Al-Quran adalah 'tools' paling hebat dalam merawat masalah ini. Sedikit teknikal dari Reiki pasti dapat membantu mempercepatkan penyembuhan.

Semalam, setelah mengalami sesuatu yang 'miracle', kini saya sedari bahawa setiap sel tubuh menyimpan setiap moment baik dan buruk, dosa dan pahala yang pernah kita lakukan. Yang negatif akan tersimpan sehingga menjadi 'blockage', yang positif akan tersimpan menjadi kekuatan.

Di dalamnya, berlaku 'wars between good and evil'..segala penyakit seperti demam, sakit pinggang, sakit kepala, sakit bahu dan sebagainya hanyalah 'petunjuk' bahawa kita perlu BUAT SESUATU dengan segera.

Jika tersimpan terlalu lama, keseimbangan akan hilang. Kita tidak akan mampu lagi melakukan kerja harian dengan baik dan tenang.

Inilah pelajaran paling berharga. Alhamdulillah, terima kasih Allah.


'secebis pengalaman'
- Master Fatimah  Az Zahra -

Monday, March 28, 2011

Day 28 - A picture of you last year and now, how have you changed since then?

Pic of last year early 2010


Pic of now. Erm...i mean the latest lah. ;) Plis, not now.

oh, gemuk itu sungguh ilusi. trust me. saya lebih kurus dari itu. ha ha ha.

perubahan :-
  • turun naik berat - adalah sangat sangat biasa.
  • sudah merasakan pertambahan umur - esp dari segi immune system

okay,.. back to Charmed.

Sunday, March 27, 2011

Day 27 - Why are you doing this 30 day challenge?

Ape punye soalan daaa... sebab Eha tag saya.

Terima Kasih.

( post paling sempoy )

Day 26 - What you think about your friends?

Kawan-kawan saya semuanya baik-baik. Kehidupan yang masing-masing lalui menyebabkan pemikiran dan perangai berbeza-beza., maka kawan-kawan saya memanglah mempunyai perangai yg unik-unik, macam saya. He he. ( Ima bloomwood perasantan, biasalah kan ? )

Mereka mempunyai kerjaya yang bagus-bagus, gaji besar-besar.. tak macam saya, yang masih terkontang kanting. Kadang-kadang jeles juga melihat kejayaan mereka. Hakhak. Ima bloomwood jeles ? Woow! Aneh sekali. Ya ! Saya selalu 'mengetuk' kepala saya... ' ko tengok kawan-kawan ko, semua ada halatuju, dah beli rumah, dah kahwin, ada anak... ko tu masih terkontang kanting '.

Alahai nasib badan.

Ha, ada kempen "Tunggang, jangan tunggang langgang ". Saya tengok kat Melodi tadi.

Saya harus terima bahawa kadang-kadang sungguh memeritkan bila kawan tak contact saya, tak sms, tak call ( samalah kan .? ) Saya sahajalah yang selalu habis topup telefon mereka ( walaupun mereka pakai bil ). Adakah saya ni kelihatan seperti Perdana Menteri Malaysia ? Sibuk sampai kawan takut nak call ? Haiisshh..

Dah berpuluh tahun begini, jadi saya sudah pun membiasakan diri saya. Tapi saya selalu mendoakan keselamatan, kesihatan  dan kejayaan mereka. Sesekali saya scroll down phone book di handphone.. dan lihat nama satu persatu.. sambil teringat kenangan antara saya dan mereka.

Hey ima ! Apesal sadis sangat ni ? Aiyoyo....

Saya sangat bersyukur mempunyai SAHABAT yang sangat-sangat rapat dengan saya hari ini. Terima kasih. Ehem, ehem.. confirm dia mesti tahu bahawa saya sangat memaksudkan dia(s) - ada 'S' sebab lebih dari seorang. Ha ha.

I love all my friends..termasuk kawan-kawan baru di dunia blog Kertas & Cinta ini. 

Thursday, March 24, 2011

Day 25 - What I would find in your bag?

Kan saya ada tulis sebelum ini, MAHU itu keputusannya dari HATI. Tak sangka ya, sudah sampai Challenge yang ke 25 hari ini. Meskipun ada suatu hari itu saya terkantoi dek autopublish yang tak betul. he he.. Tapi, gagal sehari tak bererti gagal selama-lamanya. Untuk perkara yang baik-baik, boleh lah nasihat itu diaplikasikan.

( Alhamdulillah, gusi sudah tidak berdarah lagi )

Ini soalan inspection ni. Daripada agensi blogger kah ? he he.. Sebelum ini, saya pernah di TAG untuk soalan ini oleh Effy di blog little-ima. Saya masih mentah lagi ketika itu, lalu mengambil gambar handbag saya dan tayang kat semua orang apa barang ada di dalam beg itu.

Oh, tidak. Sekarang tidak lagi. Dasar tertutup negara ima.bloomwood sedang dilaksanakan. Kita perlu berhati-hati dalam setiap gerak langkah untuk mengelakkan kecurian yang tidak disangka-sangka. Zaman sekarang, perompak pun ada facebook, rajin tengok blog, main twitter, pandai emel. Betul ! berapa banyak orang mengaku dia tu Maybank untuk curi duit orang ? berapa banyak orang mengaku dia agen itu dan ini untuk menipu wang di zaman siber ni ?

( dah . dah . ima. jangan melalut )

Dalam beg saya ada :
Purse
Getah gelang
Bedak
Lipglos
Buku nota kecil

Itu je lah. Beg sudah semakin kecil, maka tak banyak barang boleh disumbatkan. Choowwww!~


Day 24 - A letter to your parents.

Wow. Challenge hari ini sungguh membuka mata saya besar-besar.

( saya sedang menulis dikala kapas tersumbat dalam gigi saya, baru lepas cabut gigi...oh, ia bukanlah pengalaman manis )

Setiap ibu bapa adalah tepat berpadanan dengan setiap anak-anaknya. Atau, setiap perangai anak-anak adalah bersesuaian dengan ketabahan ibu bapanya.

Pilihlah mana-mana yang anda bersetuju. Atau anda ada ayat yang lebih baik ? ;)

Mak & Abah,

Ucapan terima kasih untuk setiap jasa yang kalian untuk saya. Untuk hari ini sahaja, jasa kalian tidak terhitung, terima kasih banyak-banyak sebab :-
  • tolong belikan neslo ais sedap gile kat Haslam, sebab timah nak makan ubat antibiotik & ponstan.
  • bawa timah pergi Klinik Gigi Rohaya untuk cabut gigi
  • bila mak tak berapa sihat pagi tadi, memberi peluang untuk timah praktis Reiki dan timba pengalaman baru untuk merawat.
  • tak marah timah bangun lambat pagi tadi sebab pinggang ni sakit sangat sangat.
  • terpaksa cancel pergi makan kat Ikan Bakar Sekinchan, sebab timah ada appointment dgn dentist.
Terima kasih juga kerana doa yang tak putus-putus kepada anak yang sungguh nakal dan tak kahwin-kahwin sampai hari ni. Lagu " ape nak jadi..ape nak jadi..sampai sekarang tak kahwin lagi " nyanyian Ramli Sarip yang menjadi ring tone abah sungguh menyentuh otak saraf . Tapi apakan daya, saya sendiri tidak berdaya dengan ujian ini.

InsyaAllah, suatu hari nanti pasti kalian berbangga saya menjadi anakmu. Kerana setiap hari saya mengimpikan akhlak mulia secantik Fatimah a.s puteri Rasulullah. Sesekali saya tersasar jua, namun impian itu tak pernah padam.

Nama Fatimah Az Zahra adalah tanggungjawab yang berat yang sedaya upaya dilaksanakan. Terima kasih mak, terima kasih abah.



Uhuk..uhuk... sekian tugasan hari ini selesai.  :)

Wednesday, March 23, 2011

Day 23 - Something you crave for a lot.

i am craving for a vacation ..aarrrggghhh!~~

masalahnya, sepanjang Januari - Mac ni, belum kerja betul-betul, belum dapat sales yang gempak meletop, belum buat yang terbaik...

haisssh ! semuanya belum. belum. belum.

Jadi, macamana nak reward diri sendiri ??????

Vacation...ooh vacatiooon....


Ok.! chowww...saya perlu bekerja supaya kempunan nak bercuti tidak lagi ditunda-ditunda.

Monday, March 21, 2011

Day 22 - What makes you different from everyone else?

13 kali baca soalan kat atas ni. Lagi soalan mengenal diri. :)

Its my Mind, My Soul, My Emotion. Itu yang membezakan saya dengan orang lain. Pengalaman yang saya tempuh sebelum ini membuka mata dan minda terhadap sesuatu. Pandangan saya terhadap sesuatu adalah berbeza dengan orang lain dan ia tidak mungkin sama.

Analisis minda tidak boleh dikira macam matematik. 1 + 1 = 2. Ia adalah pengalaman rasa yang menjadikan kita adalah berbeza dari orang lain.

Saya pernah ke Jakarta, pergi ke Mangga Dua untuk makan cendol paling sedap di donia. ( ha ha ).
Barangkali, anda juga pernah ke Jakarta, dan makan cendol di Mangga Dua.

Tapi, tidak mungkin pengalaman dan rasa kita sama. Sebab mungkin Cendol yg saya makan lagi sedap dari anda makan, walaupun di kedai yang sama. Kenapa ? mungkin saya makan cendol dalam suasana dan mood yang gembira. Tapi tidak anda.

( eh, contoh saya kasi tu sangat berat sebelah,kan ? )

Sudah lah.. habis cerita pasal cendol. Saya sakit kepala hari ni sebab tak dapat minum Red Coffee. Sebab tu tulis pun macam tak betul je ayat ni.



Oh ya ! saya rasa-rasa...ini juga yang membuatkan saya berbeza dari orang lain.
  • saya ada gigi taring disebelah kiri yang menawan. ha ha ha.
  • saya boleh buat kerja menggunakan tangan kanan dan tangan kiri

Chowww ~

Day 21 - A picture of something that makes you happy.

Saya SANGAT suka orang utan, monyet, godzilla, gorila,,, apa je lah yg seumpama dengannya.
melihat keletah mereka sangat menggembirakan hati saya.


Raya 2010 di Rumah Maklong Melaka.. Makan kambing bakar paling SEDAPPPP ..
ima.bloomwood - angah - haziq

Percutian di Bukit Tinggi , Indonesia
** menghubungi yang tersayang...weee~~




Saturday, March 19, 2011

Day 20 - Someone you see yourself marrying/being with in the future.

Ape maksud soalan ni? tak paham. ha ha ha.

Ala la la... actually...eeeeemm..
Saya nak kahwin dengan Shah Rukh Khan. Sebab dia hot. Ha ha.

Anyone, tolong baling air satu baldi kat muka saya. Kuikuikui....

Erm...untuk menjawab soalan ini,.. oh, BIARLAH RAHSIA. Tapi seseorang itu mestilah menjadi KERTAS, KAYU dan CINTA saya.

Letak gambar ? Sorry...i kan artis. No comment ok. ha ha.


p/s : eha, i suke , u letak Mr M di dalam blog u. aaauuuwww!~

Day 19 - Nicknames you have; why do you have them?

Semalam, saya terfikir...Nama blog saya " Kertas dan Cinta".
Tapi, kebelakangan ini disebabkan menjawab 30 Days Challenge punya pasal, jarang betul stori saya menyentuh kisah kertas atau cinta. ala la la..ima.... lari fokus.

Fikir kali kedua..em..tak apa lah.. saya jawab je.. 30DC ni macam post-post 'mari mengenal ima bloomwood' ( saya patut buat 1 label ,kan ? ). Fikir kali ketiga, siapa nak kenal saya ? ha ha .. SS lagi ima oooiiii !~

Nicknames you have; why do you have them?

Nama sebenar saya -- Fatimah Az Zahra
( sedapnya nama abah kasi. Nama puteri Rasulullah.. )

  • Kebanyakan manusia memanggil saya Fatimah.
  • Kawan sekolah rendah & sekolah menengah panggil saya Atim. Hanya kawan perempuan panggil saya Atim.
  • Ada juga yang panggil nama saya Zahra. Alahaaai..sweetnya nama tu... siapa-siapa panggil saya Zahra, automatik saya jadi leeeemmmbuuutt..longlaaaai..sopaaaaaan. He he ( gelak tutup mulut )
  • Bila masuk kolej, saya 'ajar' orang panggil saya Ima.
  • Kebanyakan kawan/kenalan akan panggil saya Ima.
  • Ima Bloomwood  ???? - dalam buku Shopaholic, watak utama yang suka shopping itu ialah Rebecca Bloomwood. Jadi, disebabkan saya suka shopping, maka..saya mengada-ngada gelarkan diri saya ima.bloomwood.  ( arrrghhhh poyo sungguh ! )
  • Master Ima @ Master Az Zahra - hanya dipanggil dalam circle Reiki sahaja.
  • eilanur - ini nick name saya sejak saya berumur 11 tahun ! Ia digunakan dalam miRC , dan forum-forum tertentu di dunia maya.

Pada saya, setiap gelaran yang orang panggil akan menggetarkan 'suatu energi' bergantung pada maksud nama tersebut, atau jumlah numerologi ( 1-9 ) nama tersebut, adakah nama itu mengawal kita, atau menyokong kita dsbg.

Untuk tahu lebih lanjut tentang hal ini, boleh lah ikuti kelas Numerologi ya !~


p/s : jangan panggil orang dengan gelaran yang buruk. energi buruk akan tersebar.. dan ia akan menjadi magnet kepada diri anda untuk memanggil 'orang-orang yang buruk' hadir dalam hidup anda. Sila berhati-hati.
(pesanan kepada diri sendiri. Diba tau laaa... )

Friday, March 18, 2011

Day 18 - Plans/dreams/goals you have.

Thanks Hasnah kerana mengupload gambar ini..aku suka A FAMOSA sebab teringatkan percutian kita ni...meletooopp !!!

Dalam setahun, rasanya berkali-kali saya menulis plans / dreams. Ada goal jangka panjang. Dan ada juga goal jangka pendek.

Ini antara impian saya, yang ingin kalian doakan sekali :)
  1. nak kawen. desperado, i wud say. ha ha ha.
  2. bisnes - lebih stabil , n memuaskan diri sendiri ( malas nak hurai panjang2 )
  3. reiki practitioner berjaya
  4. ada kedai dalam shopping complex ( memandangkan ima bloomwood sangat suka shopping complex )
  5. jadi penulis

antara projek yang telah saya padamkan dari hidup saya.
hidup kena ada ubahsuai.


Pagi tadi, saya membina sebuah lagi impian baru. InsyaAllah...saya akan berusaha ke arah itu. nampak macam sukar. tapi, apa salahnya mencabar diri :) Semoga ada dia bersama saya...


ok dah. choww..


sebenarnya, kebelakangan ni agak sibuk sikit.. so memang tulis pun acuh tak acuh. hanya sekadar melengkapkan 30 Days challenge. nanti bila dah free sikit, saya akan edit semula semua post2 sebelum ini, dan letakkan gambar yang ada hasil kerja kertas :)

baru claasssss !!~

Thursday, March 17, 2011

Day 17 - Someone you would want to switch lives with for one day and why?

Oprah Winfrey or Martha Stewart

Sebab saya suka kerja dia. Suka seni, suka kebolehan dan sikap positif yang ada dalam diri mereka. Saya mengagumi dan sangat teringin untuk jadi seperti itu suatu hari nanti.

Wednesday, March 16, 2011

Day 16 - Another picture of yourself.

Memanglah 30 Days challenge ni suka membuatkan saya sungguh perasantan dan SS.

Letak gambar lagi...sonang yooooo...~

ima.bloomwood suka shopping di Cold Storage The Mall...

Saya suka baju kurung sutera ini. Kerana ia berwarna kuning. tradisional. ceria. over. poyo. Ha ha...

1 lagi gambar poyo saya.. Ouuuhh..SAYA SUKA KAYU.

Tuesday, March 15, 2011

Day 15 - Put your iPod on shuffle: First 10 songs that play.

tak ada ipod. tak ada mp3 jugak. wmp je ada kat pc ni.


put your wmp on shuffle...yeezzzaaa..

Meh pasang jap..

  1. Things i'll never say - Avril Lavigne
  2. Zapin Cinta Asmara - Siti Nurhaliza
  3. Track 3 - Instrumental (muzik masa tengah buat facial / Reiki )
  4. Penjaga Hati - Ari Lasso
  5. Because u loved me - Celine Dion
  6. Makin Aku Cinta - Kris Dayanti & Anang
  7. Mushtaka Lik - Nancy Ajram
  8. Milik Siapakah Gadis Ini - Sudirman
  9. Cuba untuk mengerti - Siti Nurhaliza
  10. I Ka Barra - Your Work ( tak tau lah camana lagu ni boleh ada dalam list.. ???!! )

Kan saya pernah tulis sebelum ni, saya pendengar universal ... semua lagu saya hentam . He he he.... :) :) Cuba tengok list tuuu sekali lagi.. :)

Monday, March 14, 2011

Day 14 - A picture of you and your family.

Acik Najat & Pak Kob - besarkan saya sejak kecik.. yang  ujung sekali tu abah. :)
mak tengah tangkap gambar. he he.

 Keluarga kecik je..
Semua kawan rapat saya adalah keluarga saya.
Keluarga - yang mendidik , menjaga dan menyayangi dengan ikhlas. Terima kasih.
Sayang semua..kalian adalah 'kayu' penunjuk jalan untuk saya..

Day 13 - A letter to someone who has hurt you recently.

Eh, eh.. belum kalah lagi ok.. ape masalah blogger ni ? ke masalah saya ? sebab saya dah scheduled draft untuk 3 hari. Tapi kenapa dia tak auto post ??? gggrrrr...!~

Eha, kiranya aku boleh sambung lagi ke tak ? tak kira lah ... bukan ada panitia pun nak check2 kan ? aku buat ajeee lah. he he..

A letter to someone who has hurt you recently.

Ehm.. siapa ya ? Semua orang baik dengan saya. Alhamdulillah.. Dulu-dulu punya kisah zaman kanak-kanak ribena, zaman sekolah..zaman kolej..adalah yang menyakitkan hati.. Tapi benda lama takkan nak dikenang pulak.. Tak eloknye lah.. alahaai..

Tak pelah, kita buat surat umum je lah :)

Hello kawan,

Saya ada 'perjalanan' hidup saya. Awak pun ada juga 'perjalanan' hidup awak sendiri. Kita berdua tak sama cara dibesarkan, tak sama genetik, tak sama DNA, tak sama semuanya. Walaupun pernah mengikuti aktiviti bersama, tapi rasa yang saya rasa dan awak rasa sebenarnya tak sama. Faham tak ?

Jadi, alangkah indahnya kalau kita hormat menghormati antara satu sama lain. Kalau ada salah, mengaku pada diri sendiri, dan perbaiki. Masing-masing jangan rasa poyo bagus je. Saya sendiri buat silap, dan bantulah saya dengan baik untuk saya perbaiki diri saya. Saya juga akan buat awak begitu.

Hidup ni adil. Kalau awak buat jahat kat saya, sesungguhnya saya memang tak tahu nak balas benda yang sama pada awak. Tapi, Allah akan adili semua itu. So, tunggu dan lihat je lah. Renung-renung lah apa yang jadi dalam hidup awak..kot-kot sebenarnya itu adalah balasan akibat sakitkan hati saya. Hu hu.

(sellfish gile ayat aku nih )

Ok lah, kalau ada dendam antara kita, padam-padamkan lah. Saya minta maaf sebab kadang-kadang saya juga terlalai dari menjadi orang yang baik. Kalau awak baik, pimpinlah saya dengan betul. Niat yang baik, pasti Allah tolong.

Saya sayang semua orang. Saya tak pandai dengki orang. Damai.


Oklah..sekian ayat sadis dari saya. hohoho.

Saturday, March 12, 2011

Day 12 - How you found out about Blog and why you made one.

(satu lagi posting boring dari saya..)

Dulu..masa umur saya 20 /21 tahun ( ooh mudanya saya waktu itu ), lecturer English saya ada suruh buat journal dalam blog. Sumpah ! Saya tak faham langsung pasal blog waktu itu. Dia bagi step by step, jadi saya buat jelah tanpa banyak soal. Rasanya masa tu saya buat cerita pasal permainan congkak kot. Apa nama blog tu pun saya dah tak ingat. Tak kisah lah.

Ha ! Masa zaman friendster kan ada blog kan ? Saya menulis kat situ lah.. Nak kata aktif tu idok ler..tapi boleh laaa...

Selepas itu, saya aktif menulis di blog little-ima. Saya sayang sangat dengan blog itu kerana saya boleh memantau perkembangan saya sendiri melalui cara penulisan saya. Dahulu, saya tidak suka blog saya dibaca orang. Jadi, saya tak kisah bab-bab follower ni. :) Boleh dikatakan, saya berada lama dalam blog, tapi saya tak glamour. Kalau orang lain, mesti dah ada beribu-ribu follower. Ho ho. Ima memang tak pandai mengambil peluang.

Dekat 5 tahun dah bergelumang dengan blog, saya kira-kira sudah hampir 30 blog saya buat. (melampau !)Mana yang tutup, mana yang terabai, mana yang aktif..semua ada. Ha ha.. ape lah nak jadi ima oooi..

Bak kata abah.. nak jadi saintis - tak jadi. Nak meniaga - tak reti. Nak jadi bomoh - pun tak jadi.

Ima.bloomwood memang corot orangnya.

Harap-harap, blog ni boleh lah menaikkan semangat saya untuk jadi MANUSIA Berguna. Ameeen...

Friday, March 11, 2011

Day 11 - Another picture of you and your friends.

Rindu sama Amy..
Budak-budak nakal SKS ..ha ha. Amalina nakal lepas sekolah kot ??