Friday, September 9, 2011

MPH - Ruangan terseksi , Self Help.

Bertuah punya tajuk kan ? Saya memang ada masalah untuk meletakkan tajuk dalam setiap post saya. Memang ini masalah sejak kecil begitu. Dulu-dulu tulis cerjang (cerita panjang), main sedap je tulis..tak ada tajuk. Sekarang, main sedap je tulis kat blog ni, tajuk ntah apa-apa. Memang susahlah google nak cari blog aku. Hukhuk.


Membaca buku sangat best.
Membeli buku satu terapi.
Mengaplikasi apa yang dibaca - itu perlukan semangat !


MPH dan Kinokuniya adalah syurga dunia. Tempat bertemunya ilmu-ilmu yang tersusun dengan persembahan yang baik. Oh, saya perlu ada cita-cita untuk membuka sebuah cawangan MPH,kan ??!

Di Indonesia, Pustaka Gramedia sangat menggiurkan. Boleh pengsan tengok jutaan buku di sana... !!

Apa yang seksi ? Ya, Rak SELF HELP sangat seksi. Saya suka sangat sangat sangat rak ini. Semua orang perlu tolong diri sendiri, lepas tu tolong orang lain. Mentaliti kena betul. Mesti selalu positif. Kalau korang tak pernah pergi ke rak Self Help ini, apakata lepas ni kalau masuk kedai buku terus saja meluru dan ambil la beberapa buah buku untuk dibelek ya.

Mungkin ada yang ada niat nak majukan diri, tapi terasa macam kalau pergi kat Rak Pengetahuan Agama tu terasa macam terus jadi alim sangat.. ( tolong buang mentaliti anda itu ke dalam tong sampah ! Tak IN langsung !!! ) Jadi, saya sarankan untuk anda berfoya-foya dengan buku-buku self help untuk mengurangkan buntu dan stress dikepala anda. Selepas itu, berjinak-jinaklah ke Rak Agama pula. Bukan semua buku agama (seram)...ada juga bacaan ringan yang boleh memandu anda dengan baik. InsyaAllah, berat di kepala akan berkurangan bila dah baca buku-buku begini.

Kalau kurang syiok dengan buku Bahasa Inggeris, silalah ke rak buku Melayu. Banyak buku terbitan PTS, Must Read dll yang bagus-bagus serta mampu menyenangkan jiwa anda. Untuk berjaya, anda perlu menerangkan HATI. Nak terangkan hati mesti ada NUR ( cahaya ). Nak cari NUR, kena cari ILMU.


Sekian, selamat membaca !

_ peace_

2 comments:

  1. senah, aku bertemu dengan yamun raya ari tu ... :) nanti2 aku cerita yaa

    ReplyDelete