Sunday, September 11, 2011

How to organize your dressing table ?

Hari ini saya peruntukkan waktu untuk mengemas almari solek saya yang penuh dengan skin care, make up, kerongsang, gelang, cincin, perfume, bedak dll. Cekadaknya jadi perempuan !

Saya sempat google " how to organize dressing table", dan hasil cariannya tidak memuaskan. Sedikit kecewa, jadi terpaksalah saya hentam saja asalkan aktiviti mengemas ini diteruskan juga.

ada sesetengah kerongsang memang saya takkan pakai lagi, tapi simpan buat kenangan. Hakhakhak.. punca !

Inilah yang saya lakukan selama 2 jam ! Sebenarnya almari saya tak lah kronik sangat, mungkin anda punya lagi dahsyat. hahaha.. Tapi sambil kemas sambil belek-belek sambil terkenangkan ' aku beli ni bila ?' atau ' siapa kasi gelang ni eh ?' atau ' eh, sape punye kerongsang aku curik nih ?'. Ha ha ha. Biasa. biasa. biasa. ! Memanglah meleret sehingga berjam-jam.

9 STEPS : 

Pertama : Buang barang yang tidak diperlukan. Jangan simpan kotak-kotak perfume/losyen/makeup walaupun ia berjenama terkenal. ( Ok, kalau nak simpan jugak, asingkan dan pastikan anda letak kotak-kotak tersebut di tempat lain, bukan di almari solek ! )


Kedua : Pastikan barang apa yang paling kronik perlu dikemaskan. Saya ada banyak gelang tangan, jadi saya kemaskan itu dahulu. Saya gulung kain yang tidak digunakan sebagai tempat meletak gelang. Anda boleh menyusun gelang/ rantai tangan mengikut prioriti, seperti - gelang mana yang selalu di pakai ? gelang ala Bollywood , rantai tangan, gelang kristal dan lain-lain. Terpulanglah pada keperluan sendiri ya !


Ketiga : Rantai leher diletakkan di dalam satu bekas. Sebaiknya rantai digantung.Tapi saya tidak punya cukup ruang untuk menggantung rantai, tambahan saya tidak punya banyak rantai, jadi saya simpan dalam bekas sahaja.

( Nota : Jangan campurkan barang EMAS dengan barang kemas sepuluh ringgit sekali. Anda mesti menyimpan rantai,cincin,anting-anting,atau gelang emas di dalam satu bekas lain, dan simpan di tempat yang selamat )




Keempat : Simpan semua kerongsang di satu tempat yang sama. Buang kerongsang yang dah tak ada batu berlian tu. Tak yah simpan lagi sebab anda memang tak akan guna lagi sebab buruk ! Kerongsang yang sering dipakai bolehlah diasingkan di satu tempat yang mudah dicapai untuk menjimatkan masa.

Saja nak tayang facial wipe Simple - sangat berguna jika travelling.

Kelima : Asingkan set penjagaan muka ( toner, moisturiser,sunblock, serum,losyen,dll skin care) yang digunakan hari-hari dan letakkan di tempat yang lebih mudah dicapai tangan. Sila asingkan barang penjagaan muka/rambut dll yang dipakai seminggu / 2minggu atau 2bulan sekali di tempat yang lain,tapi JANGAN SIMPAN di bawah almari !!! kalau tak, sampai 2 tahun pun memang takkan pakai sebab tak de depan mata ).

Keenam : Ruang utama meja solek mestilah diisi dengan barang yang diguna setiap hari sahaja. Jika anda tidak sempat mengemas barang yang baru dibeli setiap hari, sila buat setiap hujung minggu atau ketika hari anda bercuti. Elakkan sebarang penundaan.

Everyday use. Melampau ! S7 Magical Oil adalah wajib untuk mencantikkan aura dan menstabilkan diri ya !


Ketujuh : Asingkan perfume ! Jangan campurkan perfume dengan barang makeup atau skin care yang lain. Jika perfume tertumpah ke atas bekas eyeshadow/bekas plastik make up akan cair dan langsung tak boleh pakai lagi !!! ( pengalaman niiihh ). 



Kelapan : Sambil mengemas, sila lap almari yang berhabuk dengan kain basah. Pastikan kain lap diperah kuat-kuat supaya tidak berlebih air di atas almari. Ia boleh melembabkan almari kayu kembang. Oh no no !


Kesembilan : Kemas sampai puas hati. Lepas tu baru berhenti.

Kalau anda ada blackheads yang degil, sila gunakan produk b.liv ini, kerana ia ssuuungguuuh berkesan. I LOIKE! Boleh beli di Sasa. RECOMMENDED !


Okay !! Almari solek sudah kemas dan cantik. Sedapnya mata memandang. Weee weee !~

3 comments:

  1. shira...he he he..betul tu..teruskan konsep tu..
    walaupun hati menggeletar nak beli yg baru, sila kuatkan iman. Hahaha

    ReplyDelete
  2. Salams, untuk bekas makeup acrylic pelbagai design, layari www,facebook.com/MyMakeupOrganizer atau " Makeup Organizer" di Facebook.
    Design sperti Clear Cube, bekas lipstick dsb

    ReplyDelete