Monday, April 30, 2012

Bila doa termakbul, dunia terasa begitu indah sekali

Syukur Alhamdulillah,
Ima terasa sungguh terisi April ini. Meskipun banyak ujian yang menduga, tapi Ima dapat laluinya dengan baik. Kalau ianya boleh dianalisa dan ditulis dalam report card, Ima pasti tersenyum dan tak sabar-sabar nak tunjuk kat mak abah untuk sign. He he.

Bukanlah cemerlang sangat dalam setiap subjek. Tapi Ima menilai diri sendiri ..banyak usaha telah dibuat..dan result April lebih memberangsangkan berbanding Mac.  Oh, teringat lagi betapa peritnya membuat analisa pada Mac lalu. Rasa macam nak belasah diri sendiri je...Hu hu

( April ialah bulan 4. 4 dalam Numerologi ialah elemen Kayu. Kayu itu bermaksud penunjuk dan pengukur kehidupan. Dari kayu terhasilnya Kertas.. dari kertas terhasilnya Kertas Dan Cinta. He he he.. ;p. Di sinilah Ima menulis pengalaman hidup, jatuh bangun, tergolek terlentang, seronok dan sedih..semuanya ima coret di atas blog ( kertas) ini..supaya ia menjadi pengajaran kepada diri sendiri. Kalian mungkin faham, mungkin tidak. Anggaplah saja ini adalah topik di bawah " Otak Pelik ". Sila tengok di bahagian label Otak Pelik jika anda memang pelik. Ha ha ha.. )

Berbalik kepada Otak tak pelik.. ( Which is tiada label khas utk itu )...,Ima ada menulis wish di bawah ini sebab geram sangat dengan bulan Mac yang menikam kalbu menyakitkan jiwa. ha ha. Hey Ima jangan nak salahkan bulan...Mmg salah sendiri sebab tak excellent dalam merancang hidup. Poorah.

Jadi, jom buat review sikit...
( Ima tak rasa korang patut baca apa yg akan ditulis ni,tapi...korang memang stalker...n suka baca diari orang kan...hehehe..so suka hati lah..segala kerugian masa kerana membaca post ini adalah dibawah tanggungan sendiri )



APRIL WISH LIST :

i need a husband
Part ni belum dapat lagi. Selagi belum dapat, selagi itulah ia akan berada di atas top wish list. Barangkali ada banyak benda dalam diri yang perlu Ima ubah sebagai prasyarat utk harapan ini terlaksana kot... Hmmm... Apa pun, pada 21 April lalu ,,,,memang ada sesuatu telah hadir. InsyaAllah..Ima akan menanti dengan penuh sabar...Ya Allah, mencari pasangan hidup ialah teka-teki paling besar dan susah dalam hidup Ima. Enough feeling struggle .

i need a lot lot lots of loves
Subhanallah..Alhamdulillah.. Ima terasa kasih sayang dari keluarga dan kawan-kawan sepanjang April lalu. Banyak komunikasi yang baik berlaku antara keluarga dekat dan jauh. Pemergian MakNdak terlalu banyak memberi anugerah kepada ahli keluarga. Meskipun ianya pahit untuk kami telan..tapi tak boleh dinafikan ...bahawa hubungan keluarga Wak Husin & Sumi menjadi lebih akrab. Banyak cinta yang terjalin antara kami. Betul tak Diba?


Ima dan Effy banyak chatting pada bulan ni.. Banyak benda yang kami share..sedangkan bulan-bulan yang lalu masing-masing menyepi buat hal sendiri. Inilah persahabatan. Walaupun kami berjauh-jauh untuk sekian waktu, tetapi tetap ingat antara satu sama lain. Dan bila masanya tiba, kami akan dating secara online. ;) Atau menangis di dalam telefon..walaupun Effy terpaksa cari bilik "mayat"(kah ??) semata-mata mahu melayan tangisan Ima. He he he...

Begitu juga bergayut-gayutan dengan Farah...
Bermesra-mesra dengan Kakak-kakakku yang ramai....
Alhamdulillah..Love is in the air ! :)


i need a lot lot lots of happiness
Kegembiraan itu terlahir bila apa yang dirancang menjadi kenyataan.. Apa yang tidak dirancang, hadir memberi senyuman. Berita-berita di Facebook banyak yang membahagiakan Ima. Oh, walaupun Herba Prima membuat onar dengan kehabisan Stok Jusmate ,DrII ,,,uuhh..boleh kata hampir semua produknya tak ada...Haaihhh..Tak ada stok maknanya tak ada sales lah kan ?? 

Alhamdulillah, ia tidak berlaku begitu. Sales masih seperti biasa, barang sampai dan terus jual macam goreng pisang panas. Masih juga berpeluang mendapat bonus seperti bulan-bulan sebelumnya. Allah permudahkan dengan pelbagai cara.. Terpulang pada kita macamana nak lihat pertolongan Allah itu.

Yang paling seronok ialah bila dapat Shopping buku di MPH. Itu memang Syurga ! :) Dari pembacaan buku itu, Ima terasa ada satu energi luar biasa memenuhi aura. Ia benar-benar melegakan. Kalau nak happy, kena happy dari dalam diri. Kemudian baru ia akan memancar dan memberi kebahagiaan pada orang lain. Samalah macam pakai perfume, kena pakai dulu.. baru orang lain boleh bau wangi. He he. Itu pun nasib lah kalau perfume kita tu tak bau merepek-repek. 

Mak selalu tensen bila Ima pakai perfume yang baunya menyakitkan hidung. He he he..




i need a whole new brand of life
Sebuah kehidupan yang lebih baik. Hanya saya dan saya dan Allah tahu betapa saya mahu beberapa perkara dalam hidup ketika ini mahu di 360 kan. Hah ! Faham tak? He he he..


Maksudnya, saya mahu tukar. 
Seperti tukar kerajaan.. He he he. 360 bermaksud..saya tidak mahu kerajaan sekarang memerintah. 


Seperti rasa sempit di dada setiap kali bangun dari tidur..
Akhirnya saya dapat merasai indahnya berlapang dada untuk hampir 3 minggu. Kesempitan dada biasanya disebabkan rasa takut dan kemarahan yang tersimpan. Kita menyimpan masalah di dalam dada, apabila tidak dikeluarkan , ia akan semakin menebal dan akhirnya tiada ruang untuk bernafas. Ima mengambil masa untuk menyenarai kemarahan dan ketakutan saya. Dan kemudian Ima Reiki dan lepaskan kemarahan itu ke udara sambil berkata pada diri " Keluarlah dari dada ini, dan biarlah aku bernafas dengan lega..." Cubalah lakukannya sesekali...ia boleh buat anda rasa gembira dengan hidup anda sekarang.


i need a lot lot lots of LUCK...


Oh,Ima bertuah sungguh kerana dapat jumpa dengan Siti Nurhaliza secara live. 
Pernah berangan dari dulu agar dapat spend time dengan Siti..ajak Siti datang rumah..Mak masak Ikan bilis madu tangkur...fuuiiih...mesti Siti tak nak balik ke pangkuan Datuk K dah. Ha ha. Over !

dan selamat ketika peristiwa bersejarah BERSIH 3.0 di Dataran Merdeka. Alhamdulillah.



Kiranya, macam bertuah juga sebab dapat merasa Gas Pemedih Mata. Kalau dengar orang cakap..memang tak rasa apa-apa...Bila dah kena, bukan sekadar pedih mata..tapi pedih hati jugak dengan ketidakadilan mereka.


i need a package of positive people surround me
Ya. Hidup Ima hanya dipenuhi dengan kata-kata yang positif dan dikelilingi oleh orang yang positif di keliling Ima. Jika ada yang negatif sebelum ini pun..tiba-tiba dah jadi macam positif juga. 

Jadi maksudnya apa ? Memang kita tak boleh kawal perangai orang yang negatif itu. Tapi, dengan bersikap positif, dan hanya mahu benda yang positif,...automatik orang lain akan melayan kita dengan baik sekali.

Ima ada menulis di Fb :
Cuba..untuk seketika..anda ubah fikiran anda...sebut kpd diri sendiri..saya mahu lihat,dengar dan baca hnya perkara positif dlm hidup ini. U will surprise yourself...resultnya instant dan luar biasa.





i need to let go all the anger,pain and trauma inside me
InsyaAllah..part ini sudah beransur-ansur kurang. Masih ada yang terbuku..but i am working on it... Ima mahu sibuk membaiki diri sendiri..Until I feel CONTENT with myself..insyaAllah.. 

i need a better life.   
and... enough time and space to do all the task given.
- Ima fikir, bulan April ni ima layak dibayar gaji penuh. Sebab Ima buat kerja dengan baik sekali. Ha ha ha..puji lah diri sendiri ima ooooi.. Hahaha... Ada la beberapa benda yang masih liat, tapi kira Okay laaa.

Cecuba korang hari-hari muhasabah diri bila habis kerja di pejabat " Layakkah aku dibayar gaji sebanyak ini..dengan kerja-kerja yang aku dah buat hari ini ?". Banyak pekerja yang minta gaji naik, minta gaji tinggi...tapi kerja yang dibuat tak berbaloi pun untuk company nak bayar.  Kalau rasa macam tak setimpal, hari esok pasanglah niat untuk cover balik hutang-hutang tu yer.. ;)


Sekianlah entri yang cukup panjang ini.....
Hampir sebulan Ima karang dalam kepala...
Hari ni baru muntahkan semua.


'Muntah' with love
Ima Zahra.



* tolonglah percaya...entri ini Ima tulis hampir 1 jam... ;p


No comments:

Post a Comment