Sunday, November 27, 2011

Tanam Pohon di Syurga

Hari ini, adik sepupu saya Abdul Hafiz akan pulang ke Mesir untuk sambung pengajiannya. Panjang cutinya kali ini - empat bulan. Waktu yang puas menjaga uminya yang sakit. Hafiz anak tunggal dalam keluarga - jaga umi sebaik mungkin, tolong urut, jadi peneman di wad, setiap saatnya mendoakan ibunya sembuh, menemani ibunya kimoterapi, rawatan sana sini.

Sejak Ramadhan lalu Hafiz setia menjadi anak Soleh. Bukan mudah untuk seorang anak lelaki mengharungi ujian begini. Alhamdulillah, ilmu agama yang dituntut, didikan yang MakNdak & PakNdak beri, serta sokongan keluarga dan sahabat handai - saya fikir Hafiz kini menjadi seorang insan yang berbeza dan mantap.

Hafiz berbaju kuning. Gambar kami di Hari Raya 2011.


Teringat zaman kecil kami, Hafiz dahulunya penakut belon. Kini, dia gah mengatur langkah berdikari menaiki 'belon' ( kapal terbang ) ke Mesir - KL dengan sendiri, menggenggam impian.

Mak cakap " lama betul Hafiz cuti, 4 bulan. Kalau buat sesuatu, pasti sudah menjadi hasilnya " .

Maksudnya, jika tanam pokok mungkin sudah berbuah.

Ya ! Saya fikir, jika di dunia kita tak nampak hasilnya dari segi material, tapi sebenarnya Hafiz sudah menanam pohon subur di syurga. Menjadi anak yang soleh, menjaga ibu bapa dengan baik , Subhanallah. Saya doakan semua urusan Hafiz dipermudahkan kelak.

All the best Hafiz ! Terus menjadi lelaki yang berguna, lelaki yang memahami wanita, lelaki yang bertanggungjawab, lelaki yang hebat. Contohilah Rasulullah saw.

No comments:

Post a Comment