Thursday, March 28, 2013

Step by step guests book



1. Draf. keluarkan apa yang terlintas di kepala. its just a guideline, terpulang nanti nak jadi macamana, yg penting kita tahu kita nak 'menuju' ke mana. :)


2. Mulakan proses menggulung. Rasa nak tergelak bila ima buat segiempat ni dengan kaki frame. He he. It doesnt matter untuk gunakan apa sahaja barang di keliling. Kreatif . Dan inovatif ? Erk, u tell me :p


3. Try n error. Sampai jumpa design yang digemari. Jgn tampal terus. Pada ima, ini adalah stage yg paling memakan masa yang lama, selain dari pemilihan kertas dan warna. Phewww~ Imaginasi yg tinggi sangat dibutuhkan. Wah ! Speaking indonesia i tauu ..



4. Tampal dan berdoa agar hasilnya serupa seperti yang dibayangkan. Ha ha. Kadang-kadang, hasilnya tak sama seperti yang ada di kepala. Ia boleh jadi satu pengalaman yang mengerikan juga. Kekeke.


5. Jika masih ada kekurangan pada design, sila kembangkan bakat dan tambahkan aksesori lain. Asalnya, ima nak letakkan swirl ni untuk menutupi seluruh buku. Tapi, bila dah cuba letak, errk... idea ditolak sementah-mentahnya. Pandangan dari orang lain (seperti emak - my assistant. hehe ) adalah sangat berguna waktu ini. He he. Maka, 

Fikir lagi.




6. Jika sudah kehabisan idea, sila berhenti dan buat kerja lain. Sambung semula bila idea sudah turun dari langit. Ima (yg amatur ini ) buat buku ni selama 5 hari, err..idoklah sepanjang hari menghadap. Kan ada bisnes juga yang harus ditekun ;). Oh, cepat-cepatlah tamatkan pengembaraan bersama kertas, gunting dan gam dengan menampal kertas yang telah digulung sesegera mungkin. 

Sebab ...diri sendiri pun dah tak sabar nak tengok hasilnya. He he he... 


Tadaaaaa.. ~ ! 



7. Guestbook yang sudah siap pasti akan buat ima tak boleh tidur. Sekejap-sekejap nak tengok dan lihat mana lagi kelemahan yang ada. Tampalkan nama pengantin pada cover. Dan...

Masa untuk senyum melihat hasilnya. It is normal. normal. normal - untuk terdetik di hati " asalnya nak buat lain, tapi lain pulak jadinya... anda memang tak akan tahu ke mana "kreativiti" akan bawa anda. Yang penting ... EXPLORE !

Bak kata NIKE - Just do it !



Selamat mencuba :)

with love
Ima Zahra

No comments:

Post a Comment