Wednesday, January 14, 2015

Emerald Pool Krabi dan dugong asing

Tajuk post sangat kureng hajau .


Sebelum bertolak Krabi, ima blogwalking dulu . Baca-baca apa yang menarik di sana. Memandangkan waktu Ima di sana, bulan tengah penuh..jadi nak ambil kesempatan untuk tap energi-energi yang unik especial untuk love & communication.


Antara yang paling ima terjatuh hati ialah Emerald Pool.


Pasang niat siap-siap ke sana. Ima ambil pakej yang pergi temple ( bosan kat sini ) tapi, tempat ni Ima ada dejavu. Lepas pergi temple naik gajah, lepas tu pergi hot spring, dah habis selesai baru kita debush ke dalam Emerald pool.


Lunch dulu di restoran. Disediakan oleh agensi yang bawak kitorang. Makanya makanlah semeja dengan mat-mat saleh. Depa nampak sungguh terseksa makan green curry chicken yang sungguh pedas. Meja kami-kami yang Melayu ni sekejap je licin licau. Huhu.



Lepas isi perut, bermulalah kaki ini menapak lebih kurang 1km yang sediikit berbukit ke Emerald Pool. Hongeh. Dah lama tak exercise. Haha. Tapi hasilnya memang puas hati. Terpesona tengok airnya yang biru kehijauan. Subhanallah. Jernihnya air.



Kolam untuk mandi-mandi ada bahagian yang dalam, ada bahagian cetek. Bagi Ima yang tak reti berenang dan katik, maka tak berapa nak enjoy sangatlah. Kahkah. Airnya sejuk tapi tak berapa sejuk. Dasar batu di sekitar kolam tersangat licin. Nak berdiri pun seram. Anytime boleh gedebuk.





Sakit sungguh mata melihat tourist yang berdugong-dugong pakai bikini sependa. Harap orang melayu je lah yang tutup body kat sana. Huhuhu.. 


Air dari limpahan Emerald Pool.. jernih. Kitorang tak berapa dugong sgt la :p
Cukup cukuplah...


Selesai mandi kat Emerald Pool, kitorang berkaki ayam jalan lebih kurang 650m mendaki ke Blue Pool. Menyesal. Pastikan korang jalan pakai selipar ya. Kitorang terpaksa berjalan tanah-tanah liat celah pokok dalam hutan sementara nak sampai Blue Pool tu. Padan muka. haha.




Warna biru di dasar tasik sangat memukau dan luar biasa. Airnya panas menggelegak. Dasar kolamnya berselut. Kalau nak bunuh diri bergaya, silalah cuba-cuba berenang di sini. Sekali pluuup masuk kolam, selamat jalan ditelan kolam. No swimming.


Mat Salleh yang kitorang jumpa di sana tu cakap " we came here for nothing ". Hampa betul dia berjalan sikit punya jauh, rupanya tak boleh mandi. Hihihi.


Sabarlah pakcik.


Ima tetap berpuas hati sebab dapat tengok kejadian muka bumi yang membuktikan kehebatan Allah swt. Lukisan alam yang tak terbayang di fikiran berada di depan mata. Agaknya, entah macammanalah cantiknya Syurga nanti kan ?


Subhanallah.



No comments:

Post a Comment