Thursday, July 25, 2013

Random Topics : Ramadhan bulan Sale di dunia & di akhirat


Alhamdulillah ! Bulan yg dipenuhi dengan Offer-offer terbaik dari Allah. Manusia memang gila offer...kalau ada warehouse sale, mega sale, anniversary sale, hari raya sale.. memang confirm shopping complex penuh. Yang penting, SOGO tutup pukul 11mlm pun orang duk sibuk dalam fitting room lagi pukul 11.30. 10 hari terakhir Ramadhan mereka memang dengan harapan penuh Sogo bukak 24 jam ! Dahsyat sungguh manusia obses dengan sale. Ini bukan kerja syaitan tau. Syaitoon dah takde kena mengena lagi sebab dah kena ikat. Ha ha. 

Allah bagi offer lagi TERBAIK. Merangkumi dunia & akhirat. Kalau kita betul2 berkejar baca Quran, berlumba solat taubat, terawih, sedekah , solat sunat yg lain..Allah kasi Lailatul Qadar. Semua dosa kita terampun. SEMUA. Amazing kan. Cuba bayangkan ada handbaq Louis Vuitton ( kenapa mesti handbag Ima ?? Haha), yang berharga RM30 ribu. Pastu ada offer, bukan 30% off, bukan 70%, tapi KASI FREE JE ! Tak nak lagi ?

Kita ni memang kalau tak de depan mata, kita tak paham-paham kan ? Hu hu. Moga Allah bagi hidayah untuk memahamkan kita bahawa kalau kita kejar akhirat, kita juga dapat isi dunia.

Contohnya macam ni, Nabi Muhammad dah remind kita :

“Tidaklah sedekah itu mengurangi harta, dan tidaklah Allah menambah bagi seorang hamba dengan sifat memaafkan kecuali kemuliaan, serta tidaklah seorang hamba merendahkan diri karena Allah melainkan Allah meninggikan darjatnya.” (Hadis Riwayat Muslim)

Tapi kita ni aneh sikit, tunggu ada duit lebih baru nak sedekah. Money management katanya. Sesunguhnya Matematik Allah tak sama dengan Maths kita belajar kat sekolah.


credit to webbyarts.com for the pic.

No comments:

Post a Comment