Sunday, July 29, 2012

Kalau tak de semangat nak hidup....

The worst bankrupt in the World is the person who has lost his Enthusiasm.
 
Saya semakin tak mengerti kenapa seseorang itu kelihatan kukuh diluar, tapi sebenarnya dia tak ada semangat nak hidup pun. Tak ada objektif hidup. Baginya, kehidupan seharian dari pagi sampai malam itu sama saja. Makanan dihidang, baju digosok, tempat tidur dikemas. Semuanya dilayan bagai raja. 
Tenaga yang diperoleh dari makan makanan berkhasiat terbazir begitu sahaja kerana tak ada kerja fizikal pun yang dibuat. Kalau ada pun, hanya sekitar kepentingan diri. Kenapa agaknya hilang rasa tanggungjawab untuk membantu orang terdekat. Tetapi orang jauh-jauh itu sibuk nak dibantu. 

Kalau tak ada objektif besar dalam hidup, memang kehidupan jadi mendatar sahaja. Bosan. Spiritual jika terlalu tinggi dan tak seimbang dengan fizikal pun teruk juga.  Asyik nak condemn orang. Selalu baca buku dan cari info, tetapi info itu tak disalurkan ke arah positif. Cuma jadi 'peluru' untuk perleceh orang. Sikap pesimistik yang semakin merajai jiwa akhirnya membunuh kekuatan diri. Sayang sekali.
Seperti sudah tidak ada ruang untuk memperbaiki kelemahan diri. Jika orang lain boleh berubah untuk kebaikan, kenapa tidak anda? Kenapa masih mahu berdendam kerana kesalahan orang lain. Bergunung buku yang dibaca, beribu kursus pun yang dihadiri, jika hati sudah keras.. sudah kematu.. satu hari pasti badan sudah tidak mahu berbicara lagi.
Harus sedar, manusia itu terdiri dari 3 komponen. Fizikal ,mental dan emosi harus seimbang. Kalau emosi & mental dah tersumbat, bagaimana fizikal mampu berfungsi baik?
Banyak trauma kerana kesilapan lalu tidak harus dibiar berkepuk dalam diri. Ia perlu dibuang. Kena buat cleansing. Self Cleansing. Cuba korek apa yang menggerutu dlm diri dan buang jauh-jauh. Bukan rumah sahaja yang perlu buat operasi pembersihan. Tubuh juga 'rumah'. Tolonglah buang semak samun yang merajai diri yang akhirnya menyebabkan sistem tersumbat.
Kalau sistem tersumbat, macamana NUR nak masuk. macamana rezeki yang betul nak masuk. 
 Hidup perlu ada objektif jangka panjang. Dan jangka pendek juga. Kadang2 bukan tak tahu. Tapi cuma tahu cakap kat orang lain saja. 
Sedangkan diri sendiri sibuk dengan objektif jangka pendek. Bangun tidur, orang saji makanan. Macamana makanan boleh ada atas meja ? bergolek sendiri ? Sampai masa, solat zuhur. Kemudian tunggu asar pula.. dan seterusnya. Tiba-tiba, tanpa sedar...dah berpuluh tahun hidup dalam circle yang sama.
Tak ada pembangunan diri. Tak ada tanggungjawab pada rohani. Tak ada tanggungjawab pada fizikal. 
Mungkin Allah pun tak tahu apa sebab nak bagi kita sihat, ... sebab kalau kita sihat pun...tak ada faedah pada masyarakat. 

1 comment: