Tuesday, August 9, 2011

Strategi beg dalam beg ...


Macam biasalah, kalau ke negara yang matawangnya rendah, seperti Indonesia dan China, bolehlah kita berbangga diri menjadi kaya untuk beberapa hari. Duit Malaysia tak laku langsung di China,ya. Harap maklum. Tidak seperti di Jakarta, ada sesetengah tempat terima duit Malaysia.Jadi, perancangan untuk membawa wang secukupnya adalah sangat penting.

Jangan terlalu banyak takut tak sempat shopping ( memang itu yang berlaku ), dan jangan pula terlalu sedikit tukarannya, takut tak cukup- agak sukar menukar wang kerana jadual yang ditetapkan travel agency belum tentu flexible dengan karenah kita.

Walaupun Air Asia cuma membolehkan kita untuk check-in 15kg bagasi sahaja, ia tidak mematahkan semangat kami untuk membeli belah. Jadi, waktu pergi bawa 1 beg saja. Tapi didalamnya ada satu beg lain untuk hand carry ( isi ole-ole ). Hand carry boleh bawa sampai 7kg. Kalau beg hand carry berat, anda haruslah berlakon melenggang kangkungkan tangan anda bila mahu melepasi imegresen supaya kelihatan ringan. :) Kalau tidak, silap haribulan kena tahan dan beg perlu dirombak. Naya.

Kami bercuti-cuti di China selama 5hari 4malam, bunyi macam lama. Ya, kalau 5 hari bershopping tanpa henti, 6 jam sehari - saya yakin, strategi beg dalam beg memang diperlukan. Atau mungkin perlu membeli beg lagi.

Malangnya, sepanjang 5 hari tersebut - secara purata jumlah masa membeli belah cumalah 4 jam sahaja. Bayangkan !!! Bayangkan lagi ! 5hari - 4 jam ????

Arrrrggghhh !!

Inilah tips nya :
  • anda perlu perhatikan, adakah travel agency anda boleh mengambil kira kehendak anda untuk re-schedule jadual atau tidak ? 
  • jika tidak - jangan berkira-kira terlalu lama untuk membeli barang. Cepat-cepat pilih barang, dan tawar secukupnya. Terus bayar. Tak payah nak window-window shopping dulu, kemudian nak pilih kedai. Alamat tak ada hasil lah nanti.
  • sila berjalan dengan cepat dan pantas dan tepati masa.
  • Cara menawar - tawar tiga suku harga dahulu. Kemudian jika penjual cakap tak boleh, anda cuba tawar lagi jadi setengah. Jika harga masih tak relevan, anda boleh buat-buat keluar tak nak beli dari kedai dia. Nanti penjual akan panggil dan penawaran berlaku lagi.
Pengalaman saya memborong di Jakarta banyak membantu sepanjang saya di China. Jadi, Alhamdulillah, beg yang asal-asalnya kosong pada waktu pergi, penuh padat juga akhirnya ketika balik. Yahooo !~

4 jam pun jadi jugak ! Siapa nak belajar shopping dengan saya ? Haha.

No comments:

Post a Comment