Friday, August 31, 2012

Tafsir Mimpi Ikan. Kenapalah mimpi saya bukan2 aje?

Oh, Nothing close to my actual dreams for these past few days.
My dreams were way too dramatic, more action, more intresting ... 
and somehow made me feel like..." Hey ! Get me out of this crazy dreams !"
And i opened my eyes just because i couldnt handle my dream anymore.

Ha ha. Crazy huh?

Basically, i dreamt of fishes in many ways..

Day 1 :
I handle fishes in the shop, cleaning the workplace and fact the only way to my 'port' is by helicopter ! Over kan ??? Kahkahkah.

Day 2 :
My bussiness is picking up. Load of fishes.

Day 3 :
Yang ni kelakar ! I have been eaten by a shark ! But manage to escape from the mouth.La la la la... Sharks attacked my village... Oh ! How come i forgot to put lines of banana tree to protect my village in the dream ???!

Ah. poorah... 
Yang ayat omputeh sangat ni kenapa?
Oh.. Kelas English di UIA batal pagi ni. Termerebak ke blog. Muahaha.

Bermimpi mendapatkan ikan mas hitam. Artinya, akan mendapatkan rejeki dalam waktu dekat.

Bermimpi mendapatkan ikan mas merah. Artinya, akan ditimpa kesialan.

Bermimpi menangkap ikan. Artinya, akan memperoleh uang, tetapi cepat habis.

Bermimpi menangkap ikan dari air jernih. Artinya, usaha akan berhasil.

Bermimpi menangkap ikan mas. Artinya, nasib mujur menyertai kita.

Bermimpi melihat ikan mas. Artinya, akan muncul pengantin yang kaya.

Bermimpi makan ikan. Artinya, akan memperoleh uang yang halal. - MASALAHNYA IKAN YG MAKAN SAYA !

Bermimpi makan pepes ikan mas. Artinya, akan memperoleh uang yang banyak.

Bermimpi memancing ikan. Artinya, akan mendapatkan rejeki.

Bermimpi melihat seekor ikan, terlebih lagi ikan duyung, sedang terapung di lautan. Artinya, akan sukses dalam perkawinan atau percintaan.

Bermimpi melihat orang menangkap ikan. Artinya, akan memperoleh keseimbangan batin.

Bermimpi melihat ikan paus. Artinya, kita mengkhawatirkan suatu masalah. Bisa juga sahabat dekat kita akan pergi. - Yup. baru kehilangan kawan.

Bermimpi melihat ikan besar. Artinya, ada peningkatan keuangan.

Bermimpi melihat ikan kecil. Artinya, hati akan kecewa.

Bermimpi melihat sumur ada ikannya. Artinya, akan mendapatkan kebaikan.

Bermimpi melihat ikan sedang berenang. Artinya, akan mendapatkan rejeki.

Bermimpi melihat ikan bisa terbang. Artinya, pekerjaan mengalami sedikit kemunduran.

Bermimpi melihat ikan yang sudah kering hidup kembali. Artinya, pekerjaan atau usaha yang sebelumnya kurang menghasilkan, kelak akan maju pesat.

Kan !? Yang mana terkena dengan mimpi saya ?
Entah lah. Mimpi macam movie...semua yang diwarna tu boleh diambil kira. Ha ha. Bila baca balik... merapu sudah.

Alala...mimpi sekadar hiburan.

Mungkin saya tak patut langgan Astro lagi. Boleh letak remote tepi bantal, dan saya tekan chanel kat otak saya. Hmmm..malam ni nak mimpi apa ?

Wah !Gitu ??

Canggih beb.

Merapu with love,

Pesanan Salahudin Al-Ayubi

Saya meminta KEKUATAN
dan Allah memberi saya KESULITAN untuk membuatkan saya KUAT.

Saya bertanya tentang KEBIJAKSANAAN
dan ALLAH memberikan saya MASALAH untuk diselesaikan

Saya meminta untuk KEMAKMURAN
dan ALLAH memberikan saya FAKULTI dan TENAGA untuk BEKERJA

dan Dia memberi saya BAHAYA untuk DIATASI

Saya meminta CINTA
dan Dia memberi saya orang - orang yang BERMASALAH untuk DIBANTU

Saya meminta NIKMAT
dan Dia memberikan saya PELUANG

Saya TIDAK MINTA apa-apa untuk DIRI SAYA
tetapi saya MENERIMA semua yang saya PERLUKAN.

Think about it.. be gratefull.

Unique Jewelleries by Poh Kong

Bertemakan Nature.
Nampak tak cincin yang ala-ala cendawan tu.. Boleh buat scoop air. Hehe..
Siap ada spiderman jadi buah rantai.
Rama-rama diukur cantik di atas kerawang cincin.
Dan corak daun kering menjadi tema ukiran anting-anting.

Suka dengan idea ini.

Oh, ini gambar curi-curi ambil di Poh Kong MidValley, LG Floor.
Sesiapa yang suka boleh lah beli ... ;) Ima tak jual dan tak membeli juga.

Cuma suka ideanya yang sungguh artistik dan etnik.

Monday, August 27, 2012

Review : Gucci Envy Me

Order : RM 30/bottle ( 18ml)
Beli 5 Free 1

Gucci Envy Me Perfume is definitely young, with a slim, pretty bottle covered with interconnected pink letter Gs that look like little bows from afar, and a clean white cap emblazoned with the name of the perfume—the word me highlighted in pink.
Top Notes of Pink Peony, Water Jasmine and Pink Pepper

Middle notes of Lychee, Pomegranate, Pineapple with Pink Musk, Seringa and White Tea

Base notes of Sandalwood, Teakwood and Sensual Musk

Important: Keep in cool dry places.
Gucci Envy Me Eau De Toilette Gucci Envy Me Perfume Review
Gucci Envy Me Eau De Toilette

Envy Me starts off as a bright, pepperyfruity-floral scent, which I think smells pleasant, though a fairly common scent, as there are about a hundred fruity-floral fragrances out there. It’s rather light at first, and seems young and romantic.

It turns richer and heavier as the middle notes come out. It smells warmer, sweeter, and muskier, and loses the perky fruity notes. I like this change because I’m generally fond of sweet scents, and also I remember how the rich, luxe feel of the fragrance gave me comfort during the times I was stuck in a cold, bland office faced with loads of work. I sniff it too closely and too many times on my wrists though, as well as when I wear it on a hot, humid day, I sometimes get a bit of a headache.

It dries down to a very warm, nutty scent and I get wafts of what to me smell something like a musky combination of dark chocolate and coffee beans. It is soft, sweet, and pretty sexy. It seems perfect for cuddling on a cold day.

Lasting power on me is very good. The scent stays on pretty much the whole day, and since it is somewhat heavy, one or two sprays are all I need.

You might have noticed in the pictures above that the bottle I have is nearly empty and that the label has faded a bit. This is because I used this perfume almost exclusively when I was a young woman seeking or maybe hoping for—but not demanding—a little attention. That was when I’d landed my first job after graduating from college, when I was very much single, felt independent, and just wanted to have some fun. I associate this fragrance with that time and I think it was actually appropriate for that period of my life.

When I sniff what is left of my perfume now, I can’t help but reminisce those times. I don’t really plan to buy a new bottle because it seems to belong to a younger, more girly me. It doesn’t really smell bold, nor does it demand attention, but it is certainly young, sweet, with hints of sensuality. I really ought to wear it one of these days on one of my dates with hubby!

credit to :

p/s : suka bau Envy Me sebab sungguh feminin. Tiba-tiba rasa ayu bila pakai perfume ni. :)

Friday, August 24, 2012

Update barang mekap

Hanya ini yg tinggal..

Sudah semakin tua lah konon, 
malas nak mekap sangat.
Semalam ada masa terluang
maka digunakan utk membuang.
Hampir separuh eyeshadow, eyeline, brush dan blusher 
telah dibuang ke dalam tong sampah

Yang best,
kali ini buang dengan TANPA NIAT
untuk mengganti yang baru.

Misi mencantikkan kulit dengan wudhuk
dan minum collagen.

Natural beauty lah konon !


Human Brain Analysis - Man vs. Woman

Terkadang saya adore dgn kebolehan kamera DSLR saya :p

Women - Multiple process
Womens brains designed to concentrate multiple task at a time.
Women can Watch a TV and Talk over phone and cook.
Men - Single Process
Mens brains designed to concentrate only one work at a time. Men can not watch TV and talk over the phone at the same time. they stop the TV while Talking. They can either watch TV or talk over the phone or cook.


Women can easily learn many languages. But can not find solutions to problems. Men can not easily learn languages, they can easily solve problems. That's why in average a 3 years old girl has three times higher vocabulary than a 3 yeard old boy.


Mens brains has a lot of space for handling the analytical process. They can analyze and find the solution for a process and design a map of a building easily. But If a complex map is viewed by women, they can not understand it. Women can not understand the details of a map easily, For them it is just a dump of lines on a paper.

While driving a car, mans analytical spaces are used in his brain. He can drive a car fastly. If he sees an object at long distance, immediately his brain classifies the object (bus or van or car) direction and speed of the object and he drives accordingly. Where woman take a long time to recognize the object direction/ speed. Mans single process mind stops the audio in the car (if any), then concentrates only on driving.

When men lie to women face to face, they get caught easily. Womans super natural brain observes facial expression 70%, body language 20% and words coming from the mouth 10%. Mens brain does not have this. Women easily lie to men face to face.
So guys, do not lie face to face.

If a man have a lot of problems, his brain clearly classifies the problems and puts them in individual rooms in the brain and then finds the solution one by one. You can see many guys looking at the sky for a long time. If a woman has a lot of problems, her brain can not classify the problems. she wants some one to hear that. After telling everything to a person she goes happily to bed. She does not worry about the problems being solved or not.


Men want status, success, solutions, big process, etc... But Women want relationship, friends, family, etc...

If women are unhappy with their relations, they can not concentrate on their work. If men are unhappy with their work, they can not concentrate on the relations.

Women use indirect language in speech. But Men use direct language.

Women talk a lot without thinking. Men act a lot without thinking.

** Ustaz Alias yang mengajar Munakahat di UM selalu cakap,

 " Biologi Otak Lelaki & Perempuan memang tak sama. Rupa dia pun tak sama. Sebab tu fungsi lelaki & perempuan tak sama. Masing-masing ada tanggungjawab yang Allah dah bagi IKUT bentuk otak masing-masing. 

Sebab tu orang laki susah buat kerja perempuan, dan perempuan tak boleh buat kerja lelaki. Kalau 2 Fungsi ni dah bertukar, itulah punca porak peranda kebahagian rumahtangga."

Friday, August 10, 2012

Tonsilitis di bulan Ramadhan

Ramadhan bulan yang bertemakan " menahan ". Tapi tekak ima tak boleh tahan bila badan tak cukup air. Dan akhirnya menjerit " oooooi timah ! minumlah air banyak-banyaaakkk !!" ... Kah kah kah.

Saya pula sungguh pekak tak reti bahasa. Masih minum air sekadar membasahkan tekak.

Tonsil sudah tak boleh ber"tahan" = ber"puasa".. sebab kalau tonsil itu berpuasa, tak ada faedahnya pada tubuh saya. Malah dia pasti berdosa kerana tak menjalankan amanah yg diberi Allah. Errr...

Hah ! Sampai macam tu sekali !

Ni ape kes cerita tonsilitis nih... nasib lah. Ini je yang buat saya semangat untuk menulis. Wakaka.

Pertama sekali, tonsil bukanlah benda comel yang tergantung-gantung kat dalam gua mulut itu. Ia sebenarnya berada di tepi kiri dan kanan dalam mulut. Eh, jap. Faham tak ni ?

Cuba tengok gambar tu...

Ha, sekarang dah nampak kan ! Yang tergantung tu nama canggihnya uvula. Rasanya doktor ape pun kat Malaysia ni tak penah sebut Uvula. Hikhikhik.

Bengkak tonsil ( swollen tonsils ) itu lah yang buat saya menghadapi kesukaran untuk menelan air liur. Sakit kepala, berkahak tapi tak leh kuar. Kalau keluar pun sakit laaaaa. Part paling tak boleh tahan ialah, air liur berkumpul dengan sangat banyak dan cepat ( massive and rapid. Ecceeehh !! ) , kejap-kejap nak pergi meludah. Rasa macam geli pulak nak telan kan.. Hish. sudah ima. Sudah !

Antara simptom lain bengkak tonsil ialah leher terasa kejung, sakit leher dan sakit kepala. Hey ! Tak lupa juga...bila nak telan air, kena tekap kedua-dua telinga sebab sudah melarat jadi sakit telinga. Terasa kebas-kebas dek menahan sakit. Padan muka aku. Siapa suruh lambat jumpa doktor.

Doktor Effy & Doktor Mariam pasti terasa mahu belasah saya. Haha.

Oh, lupa nak cerita. Tonsil berada di kawasan Throat Chakra ( Chakra Biru ). Perkaitannya ialah , apabila kekurangan air ( aura biru ), tubuh akan mengalami 'pemanasan global'.( Haha). Bila badan menjadi terlalu panas, kawasan biru akan menjadi sasaran utk berlakunya 'peperangan' dan penyerangan antibodi.

Lalu, bila sistem imun melemah - batuk, selsema, kelesuan badan dan demam akan mula menunjukkan kelibat.

Ada faham ka ni? hai yaaaa...

Penyelesaian termudah ialah - terus ke klinik, dan mengadulah pada doktor.

" Doktor, semua dah tak kena. Puncanya sakit tekak. Lepas tu baru jadi yang lain-lain "

Maka si doktor akan menyuluh mulut kita yang sungguh misteri itu ( tolonglah kumur-kumur sebelum jumpa doktor, malu kot kalau ada sisa udang cili api celah gigi. haha! ). Dan.....


" Tonsil bengkak. Nanti saya akan bagi ubat bla bla bla bla bla... ...... " doktor itu sungguh kurang asam. Sudahlah saya sedang mengalami kecelaruan minda, dia pulak boleh cakap laju-laju. Memang tak masuk otak lah.

Yang penting, antibiotik !

Bila dah tak boleh telan air liur jangan gedik lah nak layan homeopati ke ape. Memang lambat lah baik ! Selamba je makan 'dadah'.

Esok-esok boleh makan ubat no 10 ( homeopati) untuk buang 'dadah' dalam badan.

okay !

moral of the story ?
Pertama - Sila minum air sebanyak-banyaknya di bulan Ramadhan.

kedua - tonsilitis tidak begitu menggembirakan.

bebel with love.

Sunday, August 5, 2012

Erti bahagia

Bahagia itu dari dalam hati. Kesannya zahir rupanya maknawi. Terpendam bagai permata dalam hati. Terbenam bagai mutiara di salut nurani.

Bahagia itu pada hati, bertakhta di kerajaan diri. Bahagia itu pada jiwa. Mahkota di singgahsana rasa.

Bahagia itu kesabaran. Bila susah tidak gelisah, bila miskin tidak pemarah. Bila gagal tidak resah.